واجدین شرایط واردات خودرو دست دوم چه کسانی هستند و برای واردات خودرو کارکرده به ایران باید چه شرایطی داشت؟
با توجه به تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده توسط نمایندگان مجلس و تایید نهایی آن توسط شورای نگهبان و مجم تشخیص مصلحت نظام، حال سؤالاتی ذهن مردم را درگیر کرده است که واجدین شرایط واردات خودرو دست دوم چه کسانی هستند؟ و آیا افراد عادی نیز میتوانند خودرو دست دوم به کشور وارد کنند؟
این لایحه که با 93 درصد آرا (212) رأی موافق به تصویب رسید با هدف کاهش قیمت خودروهای داخلی و استفاده مردم از خودروهای باکیفیت خارجی مطرح شده و با گذر از زیر نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت، حالا تاییدیه این دو نهاد فوقالعاده موثر را نیز دریافت کرده است. اما واجدین شرایط واردات خودرو به ایران چه کسانی هستند؟
واجدین شرایط واردات خودرو دست دوم معرفی شدند
مدتی است لایحه واردات خودروهای دست دوم در دست بررسی بوده تا اینکه چندی پیش کلیات آن توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در لایحه مذکور که هماکنون تبدیل به مصوبه شده، در خصوص شرایط واردات خودروی کارکرده و نیز تعرفههای آن صحبت شده است.
سوال مهمی که پیرامون ورود ماشینهای دست دوم خارجی پیش میآید این است که چه کسانی مجاز به واردات خودرو کارکرده هستند؟ آیا افراد عادی و غیرمتخصص نیز میتوانند اقدام به خرید و سپس واردات خودرو دست دوم کنند یا خیر؟ در خصوص جزئیات طرح مذکور اطلاع دقیقی در دست نیست و این موضوع تأیید نشده است، اما حالا اظهار نظرهای مختلف جزئیاتی از این موضوع را روشن کرده است.
درست است که جزئیات دقیق این طرح تعیین و تکلیف نشده، اما مقامات ذیربط درباره این موضوع اظهار نظر کردهاند. برای مثال مهمترین شرط برای ورود ماشینهای کارکرده به کشور، عمر آنها خواهد بود و نباید بیش از ۵ سال کار کرده باشند. با این اوصاف در صورت صدور مجوز تنها خودروهایی که ۲۰۱۸ به بعد هستند میتوانند به بازار بیایند.
دیگر شرطی که مجلس شورای اسلامی برای واردات خودروی دست دوم تعیین کرده مربوط به استانداردهای لازم است. شواهد و قرائن حاکی از این است که خودروهای مشمول میبایست تأییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را دریافت کنند. از طرفی سطح کیفی خودروهای داخلی بهاندازه کافی خجالتآور است و مسلماً محصولات خارجی دست دوم میتوانند در این خصوص بدون مشکل خاصی استانداردها را رد کنند. البته ممکن است خودرو از برخی کشورها صادر شود که استانداردهایشان کمتر از سطح محصولات داخلی است؛ مثل هند.
موارد فوق تمام آن چیزی بود که در خصوص شرایط واردات خودرو مطرح شده، ولی هنوز کسی به این سوال پاسخ نداده: چه کسانی میتوانند خودرو وارد کنند؟
کلاف سردرگم واردات خودرو دست دوم [بروزرسانی 26 تیر 1402]
پس از تائید لایحه واردات خودرو های کارکرده در شورای نگهبان، دیروز (یکشنبه، ۲۵ تیر ۱۴۰۲)، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، از دولت خواست تا آییننامه واردات خودرو کارکرده را سریعتر تدوین کند. اما اکنون پس از رفع موانع مربوط به واردات خودروهای دست دوم خارجی، برای بسیاری از شهروندان و سرمایهگذاران این پرسش مطرح است که چه کسانی امکان واردات این گروه از خودروها را به ایران دارند؟
در ابتدا تصور میشد که تمام شهروندان امکان واردات خودروهای کارکرده یا دست دوم را خواهند داشت، اما اظهارات روز گذشته قالیباف نشان داد که محدودیتهایی در این باره وجود دارد و دو شرط لازم برای واردات در نظر گرفته شد. نخست اینکه واردکنندگان لزوما باید دارای کارت بازرگانی معتبر باشند و از سوی دیگر باید محل تأمین ارز برای واردات تعیین شود.
با توجه به شروط اعلامی میتوان گفت دولت و مجلس برای واردات خودروهای کارکرده زیر قول خود زدند، چرا که در ابتدای امر قرار بود که تمام شهروندان امکان واردات این خودروها را داشته باشند. مساله دیگر بحث تامین ارز برای واردات خودروهای دست دوم است.
رییس مجلس در حالی از محل تامین ارز برای خودروهای کارکرده خارجی صحبت می کند که تاکنون دولت نتوانسته منابع تامین ارز برای خودروهای صفر کیلومتر را تعیین کند. اصلیترین دلیل مشخص نشدن منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای صفر کیلومتر مقاومت بانک مرکزی است.
مدیران ارشد بانک مرکزی همچنان بر مدیریت منابع ارزی تاکید دارند. آنها معتقدند در شرایطی که تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو با چالش همراه است تخصیص ارز برای واردات خودرو محلی از اعراب ندارد.
حال در این شرایط صحبت از محل تامین ارز برای واردات خودروهای کارکرده نشان می دهد به نوعی دولت و مجلس برای واردات خودروهای کارکرده هر چقدر هم که انگیزه داشته باشند اما ابزارهای لازم را در اختیار ندارند و همین مساله به معنای ان است که به احتمال زیاد خبری از واردات خودروهای دست دوم به زودی نخواهد شد.