کمپانی مرسدس بنز به مدت طولانی به عنوان یکی از برندهای لوکس در جهان، با ریشههای مسابقهای و نوآوری، شناخته شده است. این برند با تاریخ غنی، در طول سالیان متمادی، مدل هایی را معرفی کرده که همه را شگفت زده کرده است.
مرسدس بنز با تاریخچهای که به ۱۴۰ سال پیش برمیگردد، به فناوری نوآورانه، زبان طراحی قابل تحسین در تمام دوران ها، ریشههای مسابقهای و خودروهای لوکس شهرت دارد. اکثر علاقه مندان به حوزه خودرو با این برند آلمانی آشنا هستند و در میان تمام مدل های خودرویی مرسدس بنز، به یک نمونه خاص علاقه دارند، به همین بهانه قصد داریم در این مقاله دوست داشتنی ترین و محبوب ترین مدل های مرسدس بنز را در طول تاریخ بررسی کنیم.
مرسدس بنز ۵۴۰K سال های ۱۹۳۶-۱۹۴۰
در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۱۹۳۶، ۵۴۰K به عنوان جانشین SSK معرفی شد. این خودرو توسط طراح معروف، فردریک گایگر، طراحی شده بود و به صورت کابریولت دونفره یا چهارنفره، همچنین کوپه چهارنفره و لیموزین هفتنفره قابل تهیه بود.
هر خودرو براساس سفارش و نیازهای خریدار ساخته میشد و در انواع استایلهای بدنه قابل تهیه بود. ۵۴۰K با موتور ۸ سیلندر خطی ۵.۴ لیتری با فشار مکش یازدهبرابر، تا ۱۷۵ اسب بخار قدرت داشت و به سرعت بالای ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسید. امروز این مدل کلاسیک در حراجی ها قیمت بسیار بالایی دارد.
مرسدس بنز ۳۰۰d ‘Adenauer’ سال های ۱۹۵۷-۱۹۶۲
مرسدس بنز ۳۰۰d، سدان نمادین و مشهور کمپانی آلمانی بود و از بنیان گذاران سری S کلاس امروزی بود. به این مدل نام آدناور داده شد، براساس نام کنراد آدناور نخست وزیر اول جمهوری فدرال آلمان، که شش دستگاه از این مدل را برای استفاده دولتی سفارش داد.
آپشن هایی نظیر پارتیشن شیشهای بین راننده و ردیف دوم، تلفن درون خودرو از مهم ترین امکانات این خودرو در آن سال ها بودند. این سدان لوکس مرسدس برای رقابت با بنتلی S1 و رولزرویس سیلور کلاد ساخته شده بود. این خودرو ، از یک پیشرانه ۳.۰ لیتری شش سیلندر خطی و یک گیربکس اتوماتیک سه سرعته، قدرت خود را تأمین می کرد.
مرسدس بنز ۳۰۰SL سال های ۱۹۵۴-۱۹۵۵
مرسدس بنز ۳۰۰SL، خودروی اسپرت دونفرهای بود که در ابتدا به صورت کوپه در سال های ۱۹۵۴-۱۹۵۷ با درهای بالا باز عرضه شد که این اقدام از سوی مرسدس یک انقلاب در طراحی درهای خودرو بود و سپس به صورت رودستر در سال های ۱۹۵۷-۱۹۶۳ تولید شد.
۳۰۰SL در فوریه ۱۹۵۴ در نمایشگاه خودروی بینالمللی شهر نیویورک رونمایی شد. به منظور جلب خریداران آمریکایی در اوایل، شرکت تصمیم گرفت که ابتدا خودرو را در آمریکا معرفی کند و سپس در اروپا، نکته ایمنی درخصوص درهای این مدل که منتقدان به آن ایراد وارد می کردند این بود که در صورت بروز حادثه و چپ شدن خودرو، سرنشینان در آن محبوس خواهند شد، که مرسدس بنز با ایده ای مبتکرانه این مشکل را حل کرد، این برند آلمانی با جانمایی چاشنی انفجاری در لولای درها در شرایط اضطرار، آن ها را منفجر می کرد تا سرنشینان امکان خروج داشته باشند.
این خودرو اسپرت شیک دارای یک موتور شش سیلندر M198 بود که به یک جعبهدنده دستی چهار سرعته متصل شده بود و سرعت بالایی تا ۲۶۳ کیلومتر در ساعت را داشت.
مرسدس بنز ۶۰۰ (۱۹۶۳-۱۹۸۱)
مرسدس بنز ۶۰۰، که به نام گروسر مرسدس یا گرند مرسدس نیز شناخته میشود، به واقع، یکی از مدلهای برجسته برند مرسدسبنز در طول تاریخ است. این خودرو بسیار لوکس و شگفتانگیز به عنوان جانشین مدل W189 (آدناور) مرسدسبنز در نقش خودروی نمادین و لوکس برند عرضه شد و شاهکار مهندسی این کمپانی آلمانی بود. در دهه آخر قرن بیستم، این خودروی فوقالعاده لوکس مورد استفاده مشاهیر و رهبران سیاسی قرار میگرفت. گرند مرسدس در دو نسخه سدان چهاردر با شاسی کوتاه و لیموزین پولمن چهاردر با شاسی بلند موجود بود که اغلب توسط رؤسای کشورهای مختلف استفاده میشدند. در زیر پوشش موتور، پیشرانه V8 6.3 لیتری M100 قرار داشت. این موتور شامل و سیستم تزریق سوخت چندنقطهای ساخته شده توسط بوش بود.
مرسدس بنز ۲۳۰ SL ‘Pagoda’ سال های ۱۹۶۳-۱۹۷۱
مرسدس بنز ۲۳۰ SL، نسخه اولین مدل سری SL کلاس W113 بود که معرفی شد. این خودرو به نام پاگودا به دلیل سقف جداشدنی خود با شکل خاص و مقعر به عنوان یک خاصیت منحصر به فرد معروف شد. ۲۳۰ SL با یک پیشرانه شش سیلندر خطی ۲.۳ لیتری عرضه شد و با گیربکس دستی یا اتوماتیک قابل تهیه بود. پاگودا نماد ترکیبی کامل از خودروی اسپرت و خودروی تورر بود و نماد ثروت و قدرت در دهه ۱۹۶۰ بود.
مرسدس بنز R107 SL-Class سال های ۱۹۷۱-۱۹۸۹
در سال ۱۹۷۱، نسل SL با نام R107 جانشین مدل پاگودا یا W113 شد. در طول دوران تولید خود، SL تنها خودروی رودستر در لاینآپ برند بود و برای برند موفقیت بسیاری را به دنبال داشت. در حال حاضر، این خودروی لوکس، دومین مدل با طول عمر طولانی در تک نسخه است که توسط کمپانی مرسدس بنز تولید شده است (بعد از کلاس G).
مرسدس بنز R107 SL-Class دونفره به صورت کانورتیبل و کوپه قابل تهیه بود. ابتدا با موتور V8، با حجم ۴.۵ لیتری به بازار عرضه شد و در ادامه خط تولید آن شامل موتورهای V8 ، با حجم ۳.۸ لیتری و ۵.۵ لیتری شد.
مرسدس بنز ۱۹۰E سال های ۱۹۸۲-۱۹۹۳
مرسدس ۱۹۰E در نمایشگاه خودروی پاریس سال ۱۹۸۲ رونمایی شد. در طی سالها، ۱۹۰E به مدل C-Class امروزی، تبدیل شد که هنوز هم یکی از خودروهای بسیار محبوب در لاینآپ مرسدس است. مرسدس ۱۹۰E با مجموعهای از موتورها عرضه شد، از موتور بنزینی چهار سیلندری ۱.۸ لیتری تا موتور دیزلی پنج سیلندر ۲.۵ لیتری. ۱۹۰E با نسخه ۲.۳ و سپس ۲.۵ تریم کوزوورث به عنوان سریع ترین مدل مرسدس معروف بود قبل از این که AMG در اواخر دهه ۱۹۹۰ همکاری خود را با مرسدس آغاز کند.
مرسدس بنز W124 500 E سال های ۱۹۹۱-۱۹۹۴
امروز، مرسدس بنز ۵۰۰ E نسل W124 به عنوان یک کلاسیک پرطرفدار و مشهور شده است. با ظاهری متواضع و قدرتمند، ۵۰۰ E نسخه عملکرد بالای نسل W124 از خانواده E-Class بود. اما به دلیل پهن شدن بدنه ۵۰۰ E و عدم جا شدن آن در خط تولید E-Class، مرسدس تولید سدان عملکرد بالای خود را به برند پورشه سپرد. موتور ۵.۰ لیتری V8 M119 همراه با یک گیربکس اتوماتیک چهار سرعت قدرت خوبی را به چرخ ها منتقل می کرد. حداکثر سرعت این خودرو حدود ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت بود.
مرسدس بنز C36 AMG سال های ۱۹۹۴-۲۰۰۰
براساس نسل دوم کلاس C، مدل C36 اولین خودرو با برند AMG از تولیدکننده آلمانی بود. این خودرو بخش مهمی از تاریخ برند مرسدس را تشکیل میدهد و نماینده اولین همکاری بین AMG و مرسدس است. C36 همچنین شروع یک روش نامگذاری جدید برای برند بود که از حروف قبل از اعداد استفاده میکرد. C36 کامپکت با موتور شش سیلندر خطی ۳.۶ لیتری با توان ۲۷۶ اسب بخار و گشتاور ۳۸۵ نیوتن-متر عرضه شده بود. موتور اصلی از مرسدس برای این نسخه ۳.۲ لیتری بود که توسعه یافته به ۳.۶ لیتر از نسل W124 کلاس E بود.
C36 به عنوان اصلی ترین رقیب ب ام و M3 ظاهر شد و با عملکرد قدرتمند خود توانست تا حدی در این رقابت پیروز باشد. وقتی در بازار عرضه شد، این سدان اسپرت تورینگ قیمتی در حدود ۱۵۵,۱۰۰ دلار داشت. در حال حاضر، این کلاسیک مدرن به راحتی یافت نمیشود، اما میتوان مدل های موجود و تمیز را با قیمت حدود ۳۰,۰۰۰ دلار خریداری کرد.
مرسدس بنز AMG SLS سال های ۲۰۱۰-۲۰۱۴
مرسدس بنز SLS اولین خودروی این برند است که به طور کامل توسط ایامجی طراحی و ساخته شده است. این خودروی دونفره به صورت تولید محدود عرضه شد. برای اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی شد و جانشین مرسدس بنز SLR مکلارن بود، که توسط طراح مشهور مارک فترستون طراحی شده بود. SLS AMG با موتور M156، اولین موتور V8 که به صورت مستقل توسط شعبه مرسدس بنز، یعنی مرسدس-ایامجی طراحی شده است. این موتور خاص، یک موتور V8 با حجم ۶.۲ لیتر است که با یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعت همراه است.