استودیوی طراحی کالتی دیزاین تویوتا امسال ۵۰ ساله میشود و به همین مناسبت، شرکت ژاپنی برخی از کانسپتهایی که این استودیو طی سالها طراحی کرده را به نمایش درآورده است. این خودروها تا به امروز مخفی نگهداشته شده بودند و طرح اولیهٔ لندکروزر FJ40 که در حد ماکت باقیمانده و یک تریلر مسافرتی ازجملهٔ آنها هستند اما چیزی که بیش از همه جلبتوجه میکند، دو سوپراسپرت موتور وسط است.
در سال ۱۹۸۳، کالتی تصمیم به طراحی یک سوپراسپرت موتور وسط با درهای قیچی گرفت. این سوپرکار سفیدرنگ MX-1 نام داشت و ازآنجاییکه در مقیاس کامل ساخته شده بود، چیز بیش از یک اسکچ طراحی محسوب میشد. این خودرو به برخی مدیران تویوتا نشان داده شد اما این پروژه هیچگاه برای تولید تأیید نشد. البته یک سال بعد تویوتا مدل موتور وسط MR2 را به بازار فرستاد اما این یک خودروی اسپرت ارزانقیمت بود که اصلاً در سطح MX-1 نبود.
یکی دیگر از سوپراسپرتهای این استودیو، مدلی بنام MX-2 بود که یک سال بعد ساخته شد. در این مدل هم پیشرانه پشت صندلیها قرار گرفته بود اما بدنه از پلاستیک تقویتشده با فایبرگلاس ساخته شده و درهای گالوینگ و انتهایی کشیده داشت. در داخل نیز فرمانی با بازوی متحرک نصب شده بود که امکان تنظیم بهصورت فرمان چپ و فرمان راست را فراهم میکرد. این شبیه سیستم VarioPilot مرسدس بنز یونیماگ بود.
در پشت پردههای استودیوی کالتی اما غیرازاین دو سوپراسپرت، خودروهای دیگری هم وجود داشته است. این استودیو روی طراحی نسل چهارم سوپرا هم کار میکرد و قصد داشت آن را به خودروی اسپرت خالصی با کاپوت کشیده و برآمده برای نصب پیشرانههای شش سیلندر خطی حجیم تبدیل کند. هرچند این طراحی رد شد اما برخی ویژگیهای آن در نسل چهارم سوپرا که در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد مورداستفاده قرار گرفت.
مطلب مرتبط:اخبار نمایشگاهعجیبترین پروژهٔ کالتی اما خودروی شهری کانسپتی برای برند تعطیلشدهٔ سایون بوده است. این خودرو که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد، با اتاق بلند و غیرمعمول، بسیار عجیب بود و شبیه قورباغهای چرخدار به نظر میرسید. در داخل خودرو هم سرنشینان جلو تقریباً صاف مینشستند.