بتن مسلح شده با الیاف شیشه ای چه کاربردی دارد؟

بتن مسلح شده با الیاف شیشه ای چه کاربردی دارد؟

بتن الیاف شیشه ای  نوعی کامپوزیت است که با بکارگیری الیاف تقویت‌کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی فوق‌العاده افزایش می‌یابد. این ترکیب کامپوزیتی، یکپارچگی و پیوستگی مناسبی داشته و امکان استفاده از بتن به عنوان یک ماده شکل‌پذیر جهت تولید سطوح مقاوم پر انحنا را فراهم می‌آورد.

بتن الیافی از قابلیت جذب انرژی بالایی نیز برخوردار است و تحت اثر بارهای ضربه‌ای به راحتی ازهم پاشیده نمی‌شود. شاهد تاریخی این فن‌آوری، کاربرد کاه‌گل در بناهای ساختمان است. در واقع بتن الیافی نوع پیشرفته این تکنولوژی می‌باشد که الیاف طبیعی و مصنوعی جدید، جانشین کاه و سیمان جانشین گل بکار رفته در کاه‌گل شده است.

مطلب مرتبط:اخبار صنعت سنگ



با گذشت زمان و افزایش جمعیت دنیا نیاز به پیشرفت در زمینه ساخت‌وساز، نگهداری و مقاوم‌سازی سازه‌های موجود و استفاده از تکنولوژی‌های نوین بیش از پیش احساس می‌شود. علاوه بر این لزوم ساخت سازه‌های مقاوم در برابر زلزله به دلیل افزایش لرزه‌خیزی کشورهای دنیا بیشتر احساس می‌شود.

از جمله تکنولوژی‌های نوین که جایگاه ویژه‌ای در ساخت‌وساز به خود اختصاص داده، افزودنی‌های بتن و الیاف تقویت‌کننده در غالب بتن الیافی می‌باشد. استفاده از افزودنی‌های بتن باعث بهبود خواص مطلوب بتن، همچون مقاومت آن می‌گردد و در بعضی موارد با کاهش وزن بتن، مصالح بسیار سبکی را فرا راه مهندسین بنا قرار می‌دهد.

مزایای بتن الیافی

  1. کاهش انقباض و ترک خوردگی
  2. افزایش استحکام کششی
  3. مقاومت در برابر ضربه
  4. کاهش فضاهای خالی در بتن
  5. جلوگیری از حداکثر خوردگی در سازه های عمرانی
  6. به حداقل رساندن آسیب حباب زدایی در سازه‌هایی مانند قفل‌های ناوبری، پایه‌های پل‌ها، دریچه‌ها، جایی که جریان‌های با سرعت بالا مواجه می‌شوند
  7. تقویت یکپارچه بتن و افزایش ظرفیت کرنش، برش و خمش
  8. افزایش قدرت خستگی و چقرمگی حدود ۱۰ تا ۴۰ برابر بتن معمولی
  9. افزایش مقاومت در برابر سایش
  10. افزایش ایمنی

 معایب بتن الیافی

  • یکی از معایب بتن تقویت‌شده با الیاف این است که می‌تواند روی کارایی بتن به‌ویژه در مورد بتن‌های تقویت‌شده با الیاف فولادی تأثیر منفی بگذارد. توزیع یکنواخت الیاف در سراسر بتن نگران کننده است. همچنین ممکن است خطر گلوله شدن الیاف در حین اختلاط وجود داشته باشد.
  • بتن تقویت شده با الیاف سنگین تر از بتن غیر الیافی است. اگر از الیاف فولادی استفاده می کنید، خطر خوردگی نیز وجود دارد.
  • بتن تقویت‌شده با الیاف نسبت به بتن معمولی گران‌تر است، اگرچه هزینه آن می‌تواند توسط عوامل دیگر جبران شود.

 کاربرد بتن الیافی 

  • سدها و سازه‌های هیدرولیکی
  • پارکینگ هواپیما
  • کفپوش‌های کارخانه‌ها
  • قطعات پبش ساخته و دال ها
  • تونل سازی و جاده‌ سازی
  • پل سازی
  • لوله‌ها و مخازن
  • شاتکریت
  • جاده ها

نتیجه گیری

بتن تقویت شده با الیاف به دلیل کاهش زمان ساخت و هزینه های نیروی کار، توجه زیادی را در بین جامعه بتن به دست آورده است. علاوه بر مسائل مربوط به هزینه، مسائل کیفیت برای ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است و بتن الیافی نیز این نیاز ها را برآورده می کند.

سایت https://khabarsang.ir/ در زمینه سنگ و تجهیزات مربوط به سنگ می باشد، لذا فعالان حوزه سنگ می توانند برای آگاهی از اخبار  مربوط به سنگ و ثبت تبلیغات خود به این سایت مراجعه کنند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *