چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر1401

چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر1401

چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از عجیب‌ترین دوره‌های آن است. جشنواره فیلم فجر 1401 در یک آزمون و خطای متفاوت، شاهد اتفاقاتی است که اگرچه برخی از آن به برگزارکنندگان ارتباطی مستقیمی ندارد اما می‌تواند به عنوان یکی از مثال‌های عجیب ادوار برگزاری از آن یاد کرد.

 هیئت داوران جشنواره فیلم فجر

اگرچه با گذشت نیمی از جشنواره هنوز اسامی هیات داوران به صورت رسمی از سوی دبیر جشنواره اعلام نشده است اما برخی از اهالی رسانه نام ۵ نفر از اعضای هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل و یکم را اعلام کردند. بر این اساس، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید اسماعیلی، مسعود نقاش‌زاده و سیدمحمود رضوی ۵ نفری هستند که داوری آثار ایرانی این دوره را انجام می‌دهند.

 دبیر، شعار و پوستر جشنواره فیلم فجر

دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر مجتبی امینی است. تهیه‌کننده جوان سینما و تلویزیون که در سال‌های اخیر به واسطه تهیه‌کنندگی سریال گاندو و برنامه سینمایی هفت در میان اهالی سینما شناخته شده است. امینی که سابقه اجرایی جشنواره چلچراغ را دارد، از معدود دبیران جشنواره فیلم فجر در همه ادوار است که دارای عنوان دولتی نیست. پیش از او محمد خزاعی دبیر سی‌امین دوره جشنواره فجر نیز یکی از دبیرانی بود که بیرون از دایره مدیران دولتی برای دبیری انتخاب شده بود.

طراح پوستر چهل و یکمین دوره جشنواره، استاد مسعود نجابتی و شعار جشنواره فجر ۱۴۰۱ اخلاق، امید، آگاهی است که روی پوستر این دوره هم نقش بسته و کلمه «فجر» به چشم می‌آید.

 در حواشی روز های قبل یک سری اتفاقا صورت گرفت از جمله اینکه:

  • در حاشیه روز اول جشنوارهاین بود که برای اولین بار جشنواره بدون مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد.
  • از حاشیه‌های جشنواره فجر تا پایان روز دوم اینکه هیچ بازیگر مطرحی در جشنواره حاضر نشد و در نشست خبری حضور پیدا نکرد. تمامی نشست‌ها تنها با حضور کارگردان و تهیه‌کننده و برخی عوامل برگزار شد.
  • گزارش‌ها از برخی از سینماهای مردمی حاکی از خلوت بودن سالن‌های نمایش فیلم دارد در حالی که در سامانه فروش بلیت فیلم‌های جشنواره ظرفیت اکران برخی فیلم‌ها پایان یافته است و این ابهام را به وجود می‌آورد که برخی تهیه‌کنندگان اقدام به خرید دسته‌ای بلیت‌های جشنواره کرده‌اند یا خبر فروش رفتن همه بلیت‌های جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱، ساختگی بوده است.
  • تهیه‌کنندگان فیلم ۴۸ ساعت یکی از آثار بخش رزرو جشنواره فیلم فجر در نامه‌ای به دبیر جشنواره از حضور در این رقابت انصراف دادند.
  • فیلم‌های کوتاه و مستند حاضر در جشنواره از روز سوم برگزاری در محل پردیس سینمایی ملت برای خبرنگاران به نمایش در می‌آید.
  • هنوز اسامی داوران بخش سودای سیمرغ اعلام نشده است و این در حالی است که تا چند روز آینده باید اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف اعلام شود. از این منظر جشنواره امسال رکورددار اتفاقات جالب است!
  • دوره چهل و یکم جشنواره فجر را باید دوره هنرنمایی گریمورها نامید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *