فایبرگلاس

فایبرگلاس

فایبرگلاس محصولی تقویت شده با الیاف شیشه و همچنین ماده ­های دیگر می باشد. فایبرگلاس ها به الیاف شیشه نیز معروف می باشند، این الیاف ها بسیار ظریف است. متریال فایبرگلاس با استحکام ضربه ای و ماندگاری بی نظیر خود، همواره در نقش بدنه‌ی محکم تجهیزات صنعتی ظاهر می شوند.

فایبرگلاس ها محصولی محبوب و رایج هستند که با گذشت زمان در جنبه های مختلف، ارزش و اهمیت خود را ثابت کرده اند. درحقیقت، فایبرگلاس ها با نیازهای صنایع مطابقت داشته اند. موفقیت و محبوبیتی که این محصول پیدا کرده است، مسلما نشان از ماده ای با کارایی بالا و مقاوم می دهد.

جدا از الیاف شیشه ای، فایبرگلاس ها بخشی از ویژگی های خود را نیز وابسته به استفاده از رزین های متنوع می باشد. خواص منحصر به فرد این ماده، آنها را برای طیف وسیعی از صنایع و کاربرد ها اثربخش باشد، بخصوص که انعطاف پذیر و سبک وزن بوده و در بسیاری از موارد، مقرون به صرفه تر از سایر توری ها می باشد.

موارد استفاده فایبرگلاس

موارد استفاده فایبرگلاس

در سال های اخیر فایبرگلاس یکی از رایج ترین محصول مورد استفاده در صنایع مختلف بوده است، برخی از کاربردهای دیگر آن عبارتند از:

  • ساختمان سازی: ساختمان سازی همواره نیازمند استفاده از محصولات و فناوری های جدید بوده است. اصلی ترین هدف این صنعت پیدا کردن جایگزین مناسب برای آهن و چوب است. فایبرگلاس از جنس کامپوزیت بوده به دلیل محکم و سبک بودن یکی از بهترین انتخاب برای حفظ منابع طبیعی است. کاربرد فایبرگلاس در ساختمان سازی محدود به خارج ساختمان نیست و در طراحی داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تقویت سنگ های ساختمانی: در عملیات قبل از فراوری و همچنین فراوری سنگ در کارخانه سنگ بری از توری فایبرگلاس به منظور بالا بردن استحکام سنگ و جلوگیری از ریزش آن استفاده می شود.
  • صنعت خودرو: به دلیل سبک بودن فایبرگلاس، آن را به یک ماده برتر در صنعت خودرو تبدیل کرده است. حتی اتومبیل هایی با بدنه فایبرگلاس با کیفیت بالا نیز تولید شده اند.
  • صنعت دریایی: فایبرگلاس به دلیل  دوام و استحکام بالا آن را به ماده غالب در ساخت بخش هایی از قایق و کشتی ها تبدیل کرده است. یکی از مهمترین موارد استفاده این ماده در صنعت دریایی این است؛ چرا که می توان آن را به قالب های مختلف درآورد. این امر کار با فایبرگلاس را بسیار آسان می کند.
  • صنعت برق: فایبر گلاس یکی از متداول ترین موادی است که برای عایق کاری تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. فایبرگلاس همچنین در تابلو برق، ترانسفورماتورها، قطعات رایانه و غیره نیز استفاده می شود.
  • صنعت هوا و فضا: محصولی که در صنعت هواپیما و هوافضا استفاده می شود، باید پایدار و سبک باشد. از فایبرگلاس اغلب در ساخت کف و صندلی هواپیما، بدنه جنگنده‌های رادارگریز و پره هلیکوپتر استفاده می شود.

فایبرگلاس به دلیل سبک بودن، استحکام بالا، انعطاف پذیری بالا،  شکل پذیری آسان و مقاومت در برابر سایش و خوردگی به طور وسیع در وسایل و کالاهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از فایبرگلاس در ساخت انواع مبلمان، کالاهایی مانند تجهیزات ورزشی، استخر و موارد دیگر استفاده می شود.

ویژگی های فایبرگلاس

یکی از بارزترین ویژگی های فایبرگلاس به دلیل دارا بودن رزین وینیل ها، مقاومت بالا در برابر خوردگی دارد. از طرف دیگر وجود مواد مغذی موجود در متریال آن باعث افزایش سختی توری فایبر گلاس می شود. وزن کم محصول، نصب سریع و راحت از دیگر ویژگی های فایبرگلاس است. یکی دیگر از ویژگی های مهم این ماده عدم حساسیت آن نسبت به تغییرات رطوبت و دما و نیز ضریب انبساط خطی نسبتاً کم آن است.

به علاوه این ماده عایق الکتریکی خوبی می باشد، هر چند ضخامت آن کم است. همچنین ضریب انتقال حرارتی فایبرگلاس پایین است. این امر آن را به یک ماده بسیار مفید در صنعت ساخت و ساز تبدیل می کند. ویژگی دیگری ترکیب مواد معدنی آن است که باعث می شود فایبرگلاس به عنوان یک ماده محبوب مورد استفاده قرار گیرد، از آنجا که این ماده معدنی است، غیر قابل احتراق است و در معرض گرما مواد سمی یا دود منتشر نمی کند. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که استفاده از این ماده از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است.

قیمت فایبرگلاس

عوامل متفاوتی در قیمت فایبرگلاس می توانند موثر باشند. از طرف دیگر در سال های اخیر با توجه به نوسانات بازار، قیمت انواع فایبرگلاس نوسانات مختلفی را تجربه کرده است. اما مهم­ترین عوامل تاثیر گذار در قیمت فایبرگلاس، نوع مواد تشکیل دهنده، روش شکل دهی و ساخت و خواص فیزیکی،‌ شیمیایی و مکانیکی آن است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *