سیزدهمین نمایشگاه سنگ تهران در سال ۱۴۰۲

31 نمایشگاه صنعت سنگ شهر آفتاب

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی سنگ‌های ساختمانی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه تهران

زمان: ۸ الی ۱۲ خردادماه، محل: نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب. پیش ثبت نام و رزرو غرفه:
۰۹۱۰۲۴۲۶۶۸۵
۰۲۱۵۶۸۰۴۶۵۷
۰۲۱۵۶۸۰۴۶۳۰

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران برگزار می‌شود

مشارکت 6 کشور در نمایشگاه سنگ تهران 1402

رییس انجمن سنگ ایران از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران با مشارکت شرکت‌هایی از ۶ کشور به همراه ایران خبر داد.
«بهرام شکوری» روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در نشست خبری نمایشگاه سنگ تهران افزود: این نمایشگاه با حضور ۱۱۰ شرکت ایرانی همراه با شرکت‌هایی از ۶ کشور چین، روسیه، هند، ایتالیا، ترکیه و یونان برگزار می‌شود.
وی بیان‌داشت: شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه در سه گروه اصلی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، ملزومات مصرفی و فرآوری معادن حضور دارند که در فضایی به وسعت ۱۲هزار متر مربع برگزار می‌شود.
شکوری از انتخاب نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به عنوان محل برگزاری نمایشگاه خبر داد و گفت: نزدیکی به بزرگترین شهرک صنعتی کشور (شمس‌آباد)، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام(ره)، دسترسی آسان از اصفهان و محلات به عنوان دو قطب صنعتی و معدنی کشور، زیرساخت‌های به‌روز و بین‌المللی سایت شهر آفتاب و نبود ترافیک در محدوده شهر آفتاب و دسترسی آسان به مترو، دلایل اصلی انتخاب شهر آفتاب برای این دوره از نمایشگاه بوده است.
شکوری خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه برای نخستین بار بلوک‌های معدنی به نمایش درآمده و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.


سیزدهمین دوره این نمایشگاه هشتم تا دوازدهم خردادماه در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری ایرنا بیش از ۶ هزار واحد معدنی و فراوری سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که زمینه اشتغال به کار حدود ۶۰۰ هزار نفر را به وجود آورده است. سالیانه به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن سنگ تزئینی در کشور استخراج می‌شود و میزان تولید هیچ‌گاه از ۱۵ میلیون تن فراتر نرفته است. عمده سهم فروش محصولات این صنعت در داخل کشور است و سالیانه به‌طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات داشته است، در حالی که ترکیه با دارا بودن ذخایر سنگ تزئینی همانند ایران و با تنوع سنگ کمتر، سالیانه بیش از ۳.۲ میلیارد دلار از محل صادرات این محصولات ارزآوری دارد.

با وجود پتانسیل فراوان صادرات کنتر از 200 میلیون دلار است

«بهرام شکوری» روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های ساختمانی تهران افزود: با وجود پتانسیل‌های فراوان در این صنعت از جمله بیش از ۶ هزار واحد معدنی و فراوری سنگ تزئینی، صادرات این صنعت کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است، در حالی که ترکیه در همسایگی ما که تنوع سنگ تزئینی ایران را ندارد، اما سالیانه بیش از ۳.۲ میلیارد دلار صادرات دارد.

شکوری به اعمال عوارض ۷۵ درصدی بر محصولات این صنعت در سال‌های گذشته اشاره کرد که سبب شد صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری این حوزه به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یابد و گفت: بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که اگر با سرعت فعلی (سالیانه ۱۵ میلیون تن) به استخراج بپردازیم، دست‌کم برای ۲۰۰ سال سنگ در اختیار داریم.وی تصریح‌کرد: این در حالی است که اتفاقات جدیدی را در جهان شاهدیم و سنگ‌های مصنوعی، شیشه، کامپوزیت و دیگر محصولات در حال جایگزینی سنگ تزئینی هستند؛ بر این اساس هرگونه اهمال در سیاستگذاری‌های درست در این حوزه ما را از درآمدهای صادراتی و ارزآوری محروم خواهد کرد.

وی ادامه‌داد: همچنین با تشکیل هیات امنای سنگ‌ایران، به‌دنبال استفاده از نقطه نظرات خبرگان و پیشکسوتان این حوزه هستیم.

تشکیل نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سنگ

رییس انجمن سنگ ایران به تشکیل نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سنگ با حضور معاون معدنی وزارت صمت اشاره کرد و اظهار داشت: این شورا محل مناسبی برای طرح چالش های این صنعت و سیاستگذاری درست برای آن است.

وی با اشاره به سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران، استقبال شرکت‌های خارجی به‌ویژه حضور شرکت‌هایی از ۶ کشور را در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار خوب توصیف کرد و گفت: امروز شاهد حضور چینی‌ها در این رویداد هستیم که در گذشته سابقه نداشت و این کشور می‌تواند بازار بزرگی برای محصولات سنگ کشورمان باشد.

این مقام صنفی اضافه‌کرد: همچنین ایتالیایی‌ها و هندی‌ها که بازارهای مهمی برای ما هستند در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و اگر همچنانکه دولت سیزدهم در مسیر درستی گام برداشته و توسعه مراودات با همسایگان و دیگر کشورها را در دستور کار دارد، حرکت کنیم، حضور خارجی‌ها در این صنعت بیش از پیش تقویت خواهد شد.
سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران با حضور ۱۱۰ شرکت ایرانی همراه با شرکت‌هایی از ۶ کشور چین، روسیه، هند، ایتالیا، ترکیه و یونان در فضایی به وسعت ۱۲هزار متر مربع در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود.
شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه در سه گروه اصلی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، ملزومات مصرفی و فرآوری معادن حضور دارند.
مهمترین رویداد سالیانه‌ی صنعت سنگ کشور از دوشنبه هشتم تا جمعه دوازدهم خرداد  برگزار می شود. نمایشگاهی که از دلِ این صنعت است و توسطِ همین صنعت اجرا می شود.

تغییرِ محلِ برگزاری با همه ی مشکلات و سختی های که حتما داشته است ، گذشته از جسارت و جراتِ برگزارکننده در جهتِ منافعِ صنعتِ سنگ کشور ، نشان داد که این صنعت آنقدر بزرگ و مهم هست که خودش تصمیم بگیرد و در چهارچوب های حقیرانه ی مقرراتِ سایتِ قبلی ، نماند.

اولین دوره ی این جابجایی ، حتما مشکلاتی خواهد داشت ولی هر موفقیت ، حاصلِ حمایتِ جمعی است. فکر می کنم وظیفه ی صنفیِ تک تکِ ما کسانیکه در جامعه ی سنگ کشور هستیم ، حمایت و اطلاع رسانی برای افزایشِ بازدیدکننده از این نمایشگاه است.

صحبتهای دلنشین آقای کاوه فاضل بسطامی فعال فرهنگی صنعت سنگ کشور، در مورد این دوره از نمایشگاه سنگ خالی از لطف نیست.

“بگذاریم اتحادِ بینِ افرادِ این صنعت، به متولیان نشان دهد که صنعتِ سنگِ ایران هویت و پرستیژی مهم دارد و باید به آن توجه شود. اگر تمایل داشتید در گروه ها و جمع هایی که هستید، دوستانتان را تشویق به بازدید از این نمایشگاه کنید. این حرکتی برای منفعتِ جمعی است.”

یک بار دیگر این بیت شعر را بخوانید.
ارزشِ زحمتی که برای سنگ می کشید، در این سروده ی شاعرِ خوش ذوق ، نمایان است .

“گوهر از سنگ است، ما درّ گرانش كرده ايم

او چنين بوده ست اوّل، ما چنانش كرده ايم

لعل زيباي بدخشان پاره سنگي بيش نيست

ما ز غفلت زينت تاج شهانش كرده ايم

فاش تر گويم: عروس چرخ جز يك ذرّه نيست

ما بلند آوازه، خورشيد جهانش كرده ايم

سقف زيباي فلك را در شب يلداي تار

ما ز نور ديدگان، اختر نشانش كرده ايم

من نمي نالم ز جور آسمان، زيرا كه ما

اين كلاه تنگ را، خود، آسمانش كرده ايم

هيچ موجودي نبودي تا نشان از ما نبود

هر چه را باشد نشاني، ما نشانش كرده ايم

اي كه گفتي: هست يغما را ريا سر تا به پا

نيست سر تا پا ريا، ما امتحانش كرده ايم”

از غزلیات حیدر یغما ( خشتمال نیشابوری )

(زادهٔ ۱۳۰۲ در روستای صومعه، نیشابور – درگذشتهٔ ۲ اسفند ۱۳۶۶ در نیشابور) شاعر معاصر ایرانی بود. یغما به سبب شغل اصلی‌اش به «شاعر خشتمال نیشابوری» مشهور است. شغل او خشت‌مالی، در یکی از کوره‌پزخانه‌های نیشابور بود. یغما فاقد سواد بود اما شعر می‌سرود.

“صنعتِ سنگ باید با اتحاد و همبستگی ، به خودباوری برسد.”

مطلب مرتبط:اخبار نمایشگاه



نمایشگاه سنگ شهرآفتاب 1402
نمایشگاه شهرآفتاب

سنگ به عنوان یک نعمت خدادادی با ارزش و قیمتی توجه افراد زیادی برای وارد شدن به این صنعت را جلب کرده است. در سال های اخیر صنعت سنگ سبب شده که توان بالای خود را برای ایجاد شغل و ثروت نشان دهد. معادن انواع سنگ های مرمر، گرانیت، تراورتن و ..در برخی مناطق ایران پیدا می شود. هر چند که بسیاری از فعالیت های استخراج، فرآوری و فروش داخلی و خارجی سنگ ایران توسط بخش خصوصی صورت گرفته اما بازار سنگ ایران در چند دهه اخیر، به تدریج رونق داخلی و خارجی بالایی داشته است.

سلیقه نازل داخلی، آفت صنعت سنگ

سلیقه نازل داخلی، آفت صنعت سنگ

صنعت سنگ ایران از ظرفیت بسیار قابل توجهی برخوردار است که پتانسیل صادرات ۵ میلیارد دلاری آن به بازارهای جهانی وجود دارد. این نکته‌ای بود که چندی پیش در سخنان رئیس انجمن سنگ ایران برجسته شد.                                                                 

در همان زمان برخی از کارشناسان و فعالان این حوزه انتقاداتی بر این اظهارات وارد دانستند. از جمله اینکه کل تبادلات جهانی سنگ در زیر گروه سنگ‌های آهکی و ماربل، که کشور ما در آن مزیت نسبی دارد، حداکثر ۸ میلیارد دلار است و عدد ۵ میلیارد دلار یعنی رسیدن به ۶۲.۵ درصد کل این تبادلات و زیر گروه سنگی و رقابت با رقبایی چون ترکیه با ۲.۱ ميليارد دلار صادرات، ایتالیا با ۱.۷ میلیارد دلار صادرات و اسپانیا، یونان و مصر که اجازه نخواهند داد که ما به همین راحتی ۶۲.۵ درصد سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دهیم.حتی اگر پتانسیل صادرات ۵ میلیارد دلاری سنگ با کیفیت این رقبا را هم داشته باشیم، باید بدانیم که این کشورها صاحبان بازار هستند و شبکه توزیع و فروشی بسیار قوی در بازارهای جهانی دارند و یقینا نمی‌شود به راحتی این کشورها را از بازار حذف کرد و سهم آنها را به دست آورد. در گزارش امروز صمت مروری داشتیم به احتمال دستیابی به این هدف.   

جمع آوری غرفه ها در نمایشگاه سنگ تهران 16 خرداد 1402

به دلیل تعطیلات در تاریخ های 14 و 15 خرداد، در روز 16 خرداد غرفه داران، غرفه های خود را جمع آوری کردند. در ادامه تصاویری از جمع آور غرفه ها را میتوانید مشاهده کنید.

4.9/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *