گران ترین فلز دنیا طلا نیست!

گران ترین فلز دنیا طلا نیست! + تصاویر

طلا یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین فلزات گرانبهاست اما فلزی وجود دارد که هم از نظر قیمت و هم از نظر کمیاب بودن آن را شکست داده است.

ارزش پولی فلزات مختلف به تقاضا و دسترسی به آن ها بستگی دارد. طلا به دلیل تطبیق پذیری، رسانایی، دوام و ظاهر خوب جز پنج فلز گران قیمت است.

در حال حاضر گران ترین فلز و یکی از کمیاب ترین ها، رودیم است. به دلیل اینکه به راحتی با اکسیژن واکنش نشان نمی دهد فلزی نجیب است. به این معنی که یک کاتالیزور کامل است و در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاومت دارد. سختی و نقطه ذوب آن بالای ۱۹۶۴ درجه سانتیگراد، است به همین دلیل در کنار پلاتین، پالادیوم، اسمیم، ایریدیم و روتنیم قرار دارد.

تا دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد تحمل دارد ، در اکثر اسیدها نامحلول است. از رودیوم در اتومبیل ها، هواپیماها و سیم های ترموکوپل با دمای بالا کاربرد دارد.

رودیوم نادرترین فلز گروه پلاتین است و تقریباً ۰.۰۰۰۰۳۷ بخش در میلیون از آن در پوسته زمین وجود دارد، در حالی که طلا با فراوانی حدود ۰.۰۰۱۳ بخش در میلیون یافت می شود. رودیم که بیشتر در آفریقای جنوبی و روسیه تولید می‌شود و به‌عنوان محصول جانبی پالایش سنگ‌های مس و نیکل، که حاوی حداکثر ۰.۱ درصد از این فلز گرانبها هستند، تولید شود. سالانه حدود ۱۶ تن رودیم تولید می شود.

رودیم در سال ۱۸۰۳ توسط ویلیام هاید ولاستون، شیمیدان انگلیسی کشف شد. این عنصر را از یک قطعه سنگ پلاتین از آمریکای جنوبی استخراج کرد. این یافته مدت کوتاهی پس از کشف فلزی دیگر به نام پالادیم از خانواده پلاتین توسط او به دست آمد. معمولا رودیم همراه با رسوبات پلاتین یافت می شود، از نمونه ولاستون با حذف پلاتین و پالادیوم به دست آمد و پودر قرمز تیره ای باقی ماند که با گاز هیدروژن تصفیه شد تا فلز گرانبها رودیم آشکار شود.

این فلز جامد به رنگ سفید نقره ای روشن و منعکس کننده می درخشد، رودیم نام خود را از کلمه یونانی«rhodon» به معنای گل رز گرفته است.

مطلب مرتبط:صنعت سنگ



4.5/5 - (2 امتیاز)

یک پاسخ

  1. سلام من سنگ فلزی دارم آهن ربا نمی‌چسبد زنگ نمی‌زند میخواهم آزمایش کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *