آسیب صنعت سنگ از دخالت‌های نابه‌جا

آسیب صنعت سنگ از دخالت‌های نابه‌جا

دبیر کانون سنگ ایران گفت: در صورت ادامه سیاست‌گذاری‌های کنونی و موانع قانونی شاهد نابودی صنعت سنگ خواهیم بود. حسین سروش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۳۰۰ واحد سنگبری در محلات وجود دارد که البته تمام آنها فعال نیستند. ظرفیت تولید سنگ محلات حدود ۲۳ میلیون مترمربع در سال است که در شرایط کنونی با مشکلات موجود، واحدهای سنگبری به شکل خوشبینانه با حدود ۴۰ درصد ظرفیت در حال تولید هستند. همچنین در شهرستان محلات حدود ۱۱۵ معدن مختلف وجود دارد که شامل حدود ۸۵ معدن تراورتن، تعدادی معدن آهن، خاک‌های صنعتی و مرمریت است.

مطلب مرتبط:صنعت سنگ



وی ادامه داد: از آنجاکه تقبل هزینه های حمل و نقل به ویژه برای حمل سنگ های ضعیف توجیه اقتصادی ندارد، افزون بر ۸۵ درصد واحدهای سنگبری محلات از محصولات معادن همین شهرستان استفاده می‌کنند. هزینه‌های حمل‌ونقل موجب تحمیل بار مالی گزافی به سنگبری‌ها یا معادن می‌شود که گاهی از قیمت خود سنگ نیز فراتر می‌رود.

وی افزود: جهت‌گیری‌های اقتصادی در کشور ما علیه سرمایه‌گذاری است و خروجی آن، فرار سرمایه از بخش تولید سنگ خواهد بود. علت آن هم دخالت نابجای افراد غیرمتخصص در این زمینه است. یکی از این مشکلات، اصطلاح خام‌فروشی و تعابیر غلط در این زمینه است.

سروش تصریح کرد: معادن بسیاری در ایران و جهان وجود دارد که به دلیل اینکه سنگ آنها به صورت خام وارد بازار شده است، مطرح شده‌اند. در بحث سنگ، محدودیت سیاسی و جغرافیایی وجود ندارد و تاجران کشورهای مختلف، سنگ مورد نیاز خود را از سرتاسر جهان تهیه می‌کنند. صادرات کشور کوچک عمان با تعداد معادن کمتر از انگشتان یک دست، از کشور ما بیشتر است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *