‍ ضرورت تعامل هرچه بیشتر بخش دولتی و خصوصی به منظور حل مشکلات معادن و صنایع معدنی

‍ ضرورت تعامل بخش دولتی و خصوصی

انجمن سنگ ایران در جلسه‌ای با حضور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در تاریخ 19 اردیبهشت ماه سال جاری مشکلات و مسائل موجود در این صنعت را مورد بررسی و پیگیری قرار داد.
در این جلسه که با حضور رضا محتشمی‌پور معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت و هیئت مدیره انجمن سنگ ایران برگزار شد؛ موضوع حل نشده حقوق دولتی در سال 1401، صدور مجوز واردات ماشین‌‌‌‌آلات به شرکت های وارد کننده، عدم حمایت جدی از صنعت سنگ تزئینی کشور بعنوان یکی از صنایع ارزآور از سوی وزارت صمت و سازمان های تابعه و ….  به عنوان چالش پیشروی فعالان این صنعت اشاره شد.
رئیس انجمن سنگ ایران مجددا بر تشکیل شورای سیاستگذاری با توجه به فرموده رئیس جمهور مبنی بر اخذ نظرات و پیشنهادات تشکل های صنفی در زمان وضع قوانین بعنوان کلید حل مسایل و مشکلات این صنعت تاکید و اظهار داشت: همانطور که ریاست جمهوری در صحبت های اخیر خود بر استفاده از تجربیات فعالان و خبرگان و تشکل های صنفی در موضوع صنایع و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش خصوصی تاکید داشتند انتظار می رود وزارت صمت نیز بر این موضوع جدیت داشته و تشکیل هرچه زودتر شورای سیاستگذاری صنعت سنگ تزئینی کشور را در دستور کار خود قراردهد.
محسن میرزایی نایب رییس انجمن سنگ به موضوع نحوه محاسبه حقوق دولتی در معادن مجددا اشاره و عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر شیوه محاسبه موجود به ضرر بسیاری از معادن به ویژه معادن کوچک مقیاس است و می‌بایست مبنای حقوق دولتی میزان استخراج واقعی ماهانه باشد که عموماَ در گزارشات ماهانه این آمار و ارقام موجود است و از سوی دیگر عدم برگشت درصدی از این مبالغ به معدنداران به منظور استفاده در خدمات ارایه شده از سوی معدن برای ساکنین محلی نیز مشکلات معدنداران را دوچندان کرده است.
در این جلسه مهندس جباری عضو هیئت مدیره به موضوع معادنی که دارای معارضین محلی هستند اشاره و بیان داشت که متاسفانه پرونده های این معادن در شورای عالی معادن بدون حضور بهره بردار مطرح و اتخاذ تصمیم می شود و بعد از جلسه بصورت ابلاغیه به بهره بردار اطلاع رسانی می شود که این موضوع گریبانگیری بسیاری از معادن شده و تعداد زیادی از معادن را به تعطیلی کشانده است. ایشان در ادامه خواستار حل و فصل این مشکل بصورت جدی از سوی معاونت معدنی گردید.

مطلب مرتبط:صنعت سنگ



رضا محتشمی‌پور معاونت معدنی و فرآوری مواد وزارت صمت بیان کرد: موضوع تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت سنگ تزئینی کشور به مدیرکل بهره برداری معادن وزارت صمت تفویض شده و قطعا این مدیریت جلسه را برگزار و نتیجه را به معاونت منعکس خواهد نمود. محتشمی عنوان کرد : معاونت معدنی درصدد است تعاملات خود با تشکل های معدنی و صنایع معدنی را توسعه دهد و جدیت کاملی جهت برگزاری این شورا در وزارت صمت وجود دارد و از نظرات و پیشنهادات تشکلها حتما بهره خواهیم برد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *