توسعه صادرات صنعت سنگ تزئینی کشور

توسعه صادرات صنعت سنگ تزئینی کشور

یادداشت محسن میرزایی نایب رییس انجمن سنگ ایران در نشریه دنیای سنگ پیرامون موضوع توسعه صادرات سنگ تزیینی

برای رسیدن به صادرات خوب باید همه پتانسیل های موجود و بستر آن مهیا باشد ، ابتدای این زنجیره روابط سیاسی و بین المللی می باشد که علاوه بر مراودات مالی و بین بانکی بتوان در بعضی از بازارهای هدف برای محصول صادراتی عدم دریافت عوارض از کشور مقصد گرفت که این فهم فقط از طریق روابط سیاسی امکان پذیر است و نکته دیگر اینکه بتوانیم در حجم محصولی با کیفیت عالی و مورد قبول بازارهای جهانی با کمترین هزینه نسبت به رقبای دیگر در این صنعت ارائه دهیم چرا که صادرات خوب در گرو همین مهم می باشد که بتوان با رقبای بازار وارد رقابت سالم شد البته این نکته حایز اهمیت است که باید نوع نگرش مسئولین کشوری نسبت به سنگ های ساختمانی متفاوت و اصلاح گردد ، این بحث که سنگ های ساختمانی کوپ صادرمی شود به صورت فراوری وارد می شود ، در سال گذشته ورودی گمرک ایران هیچگونه واردات سنگ فراوری شده را نداشته و بعضاَ به صورت بلوک وارد کشور می شود که فرآوری آن در کشور ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می کند.

مطلب مرتبط:صنعت سنگ




لازم به ذکر است که آنچه باید مقامات سیاستگذار و تصمیم گیر در نظر بگیرند این است که معادن سنگ تزئینی محصولات استخراجی و فراوری شده آن جز کالاهای زیر ساخت هیچ کشوری نیست و اصطلاحاَ جز کالای لوکس می باشد و ملاک انتخاب سنگ برای پروژه ها در ابتدا تهیه آسان آن می باشد یعنی خرید سنگ به صورت الی سی که متاسفانه برحسب تحریم های ظالمانه این مهم قابل دسترسی نیست ، برای بخش بازرگانی سنگ های ساختمانی آنچه تا الان در صادرات سنگ انجام شده فقط برحسب توانایی این عزیزان بوده و لا غیر.
در بخش معادن ایران ماده های مستهسل شده بسیار متفاوت هستند در بخش معادن فلزی و سرب و روی محصول نهایی جز زیرساخت های کل کشورها است و باید از هر طریق این کشوره این محصولات را تهیه کنند ، دقیقا نقطه ای کاملاَ متفاوت با سنگ ساختمانی و اینکه استخراجات این معادن از نظر دید عامه مردم متفاوت است ، سنگ های ساختمانی به صورت بلوک بزرگ روی کامیون های رخ نمایی متفاوت دارند ولی سنگ آهن و غیره که روی کامیون های حمل و نقل بصورت کوپه خاک دیده می شود در این تفاوت دید عام باعث شده که دقیقا واقعیت ماده نهایی این دو ماده معدنی برعکس دیده شود نکته مهمتر این است که در معادن فلزی استخراج به صورت حفاری و انفجاری می باشد و بعد بارگیری ولی در معادن سنگ تزئینی باید سنگ ها به صورت بلوک و برش با دستگاه انجام شود در بلوکه استخراج شده پس از درجه بندی و برش خوردن جهت ارائه به بازار در بهترین حالت 10 الی 35 درصد آن قابلیت فراوری را دارد که این در میان کشورهای دیگر نیز صدق می کند و اینکه در معادن با این روش دقیقاَ 50 درصد از مرحله فراوری در معدن انجام می شود لذا کلمه خام در مورد سنگ های ساختمانی اصلا صدق نمی کند و این نکته اگر مورد توجه مسئولین محترم قرار گیرد و یک برنامه بلند مدت ده ساله برای معادن سنگ ساختمانی دیده شود که مشتریان بازارهدف اطمینان پیدا کنند که قوانین و بخشنامه های خلق الساعه از طرف مسئولین ارائه نمی شود می توان رقم صادرات سنگ کشور را جابجا کرد و به رقم 2 تا 5 میلیارد دلار رساند ، به نظر اگر بتوان در زمان نمایشگاه شیامن این مهم را جهت اطلاع رسانی به مشتریان بازارهای هدف انجام داد قطعاَ ظرف دو سال آینده رقم صادرات سنگ کشور به پنج الی شش برابر رقم فعلی خواهد رسید.

امتیاز دهید

یک پاسخ

  1. سلام
    احسنت ،گلوگاه توسعه معادن بالاخص بحث صادرات همین موارد است که فرمودید به امید اینکه نگاه کارشناسی فنی جای بسیاری از نگاه های سیاسی را بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *