پایان زودهنگام پذیره‌نویسی ۹۹۰ میلیارد تومانی صندوق استیل مفید

پایان زودهنگام پذیره‌نویسی ۹۹۰ میلیارد تومانی صندوق استیل مفید

پذیره‌نویسی صندوق استیل مفید ۳ روز پیش از موعد اعلام شده، امروز یک‌شنبه ۱۸ تیر ۴۰۲ به پایان می‌رسد. پیش‌تر اعلام شده بود پذیره‌نویسی ۹۹۰ میلیون سهم هزار تومانی صندوق فلزات اساسی کارگزاری مفید به مدت ۵ روز تا ۲۱ تیر ماه ادامه خواهد داشت اما روز یک‌شنبه و در میانه کار بازار سرمایه اعلام شد فروش سهام به سقف تعیین‌شده نزدیک شده و پذیره‌نویسی امروز پایان می‌یابد.

مطلب مرتبط:اخبار نمایشگاه



صندوق استیل مفید از نوع صندوق‌های قابل معامله (ETF) است و به صورت بخشی فعالیت می‌کند یعنی 70 درصد از دارایی‌های خود را در صنایع فلزی سرمایه‌گذاری می‌کند.

کارگزاری مفید با درج نموداری از شاخص در چند بازار موازی، مدعی شده است بازدهی در بازار فلزات اساسی از بازدهی بازار بورس، بازدهی سکه بهار آزادی و دلار آزاد بیشتر بوده است. در این نمودار ادعا شده که سرمایه ۱ میلیون تومانی در بهار ۱۳۸۷، اگر به بازار فلزات اساسی می‌رفت به ۲۹۶ میلیون تومان در تابستان ۴۰۲ بالغ شده بود در حالی‌که بورس، سکه و دلار این ۱ میلیون تومان را به ترتیب به ۲۱۶، ۱۲۰ و ۵۴ میلیون تومان می‌رسانده‌اند. طبق بررسی کارشناسان کارگزاری مفید، در قیاس بازارها با ارزش دلاری نیز فلزات اساسی بازدهی بیشتری داشته است.

استقبال از صندوق استیل مفید و جمع‌آوری ۹۹۰ میلیارد تومان طی تنها دو روز کاری، می‌تواند نشانه‌ای از تحرکات بمب ساعتی نقدینگی باشد. به بیان دیگر، سهام‌داران خرد و کلان احساس کرده‌اند سرمایه‌گذاری در صندوق استیل، بازدهی مناسبی دارد و می‌تواند به حفظ ارزش دارایی‌شان کمک کند و بنابراین طی چند ساعت در این بازار سرمایه‌گذاری کردند. این در حالی‌ست که همین هفته گذشته اخباری از بازار منتشر شد که شائبه وجود یک رانت اطلاعاتی بزرگ را پدید آورد و به اعتماد عمومی مردم به بازار بورس و سازمان بورس و سازوکار بورس ضربه زد.

به نظر می‌رسد اگر مدیران بازار سرمایه بتوانند با شفاف‌سازی مناسبات بازار، اعتماد عمومی را جلب کنند، میلیاردها تومان دیگر سرمایه سرگردان یا راکد به سمت بازار سهام سرازیر می‌شود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *