مسیر ورود ماشین‌آلات صنعت سنگ

مسیر ورود ماشین‌آلات صنعت سنگ

کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت تولید سنگ

در همین رابطه سیامک حاج‌سید‌جوادی فعال معدنی و تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ ضمن تایید این مباحث گفت: امروز ظرفیت تولید سنگ در کشور حدود ۸ میلیون تن است؛ در حالی که سال‌های پیش ظرفیت ۱۲/ ۵ میلیون تن را داشته است و این نشان از کاهش ۵/ ۴ میلیون تنی ظرفیت تولید سنگ در کشور دارد.

مطلب مرتبط:صنعت سنگ



بنابراین ضمن اینکه ظرفیت تولید سنگ ۳۵ تا ۴۰‌درصد کاهش یافته است، در عین حال طی پنج سال گذشته تعداد معادن فعال سنگ در کشور ۱۱۰۰ معدن بوده که امروز فعالیت ۸۰۰ معدن، حاکی از تعطیل شدن ۳۰۰ معدن در کشور است.

کاهش ۵۰ درصدی صادرات سنگ

حاج‌سید‌جوادی افزود: از سوی دیگر صادرات سنگ ما نیز نسبت به سال‌های قبل ۵۰‌درصد کاهش یافته است. ما حتی سقف صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری را هم داشته‌ایم و امروز به ۱۸۰ میلیون دلار رسیده‌‌‌ایم که حاکی از افت ۵۰ درصدی صادرات است.

وی دلیل کاهش تولید و تعطیلی معادن سنگ را رکود بازار دانست و اظهار کرد: در چنین شرایطی فشار وزارت صمت و وزارت معادن، افزایش حقوق دولت، عدم‌حمایت از معدن‌دار و مشکلات مربوط به تامین و واردات ماشین‌‌‌آلات و نیز گرانی افسارگسیخته ماشین‌‌‌آلات از دیگر عواملی است که به این مساله دامن زده است.

به گفته حاج‌سید‌جوادی، امروز ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات به کار رفته در صنعت سنگ مستهلک و بهره‌‌‌وری آن پایین است. از طرفی در چنین شرایطی که هزینه‌‌‌ها بالا و میزان تولید پایین است، وزارتخانه فشار می‌‌‌آورد و حقوق دولتی را افزایش داده است. از این رو به جایی رسیده‌‌‌ایم که معادنی که عملا دستشان به صادرات بند نیست و بازار داخلی خوبی هم ندارند تعطیل شده‌اند.

موانع صادراتی

این صنعتگر همچنین با اشاره به چالش‌‌‌های صادرات سنگ بیان کرد: از طرفی در بازار صادراتی با مشکل پاندمی‌‌‌ کرونا مواجه شدیم. چون بیشترین حجم صادرات ما به دو کشور اصلی هند و چین بود که چین بیشترین ضربه را از کرونا خورد و از این رو کرونا یکی از بزرگ‌ترین ضربات را به صادرات سنگ ایران وارد کرد.

وی مانع دوم صادرات را مربوط به مشکلات حمل‌ونقل دانست و افزود: طی سال‌های اخیر حجم صادرات ما از ظرفیت بیش از ۳۰۰ میلیون دلار به زیر ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته و این میزان حتی به ۱۳۰ میلیون دلار در دوران کرونا هم رسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *