درخواست توقف دریافت هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت

درخواست توقف دریافت هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت

کاربران فارس من با ثبت پویشی تحت‌عنوان «درخواست توقف دریافت هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت» نسبت به هزینه ثابت تلفن‌های ثابت گلایه‌مند هستند.


در این پویش آمده است: بر روی قبض‌های ماهیانه خطوط تلفن ثابت هزینه ثابت به مبلغ حدوداً بیست هزار تومان به عنوان حداقل هزینه ماهیانه به صورت اجباری از مشترکان دریافت می‌شود که این امر برای مشترکان کم مصرف عادلانه نیست. چرا باید برای خدمات استفاده نشده هزینه‌ای پرداخت شود؟ هنگام خرید امتیاز خطوط تلفن چنین مطلبی عنوان نشده است. لذا درخواست پیگیری و توقف این روند غیرعادلانه را داریم.


دلفانی سردبیر این پویش در گفتگو با خبرگزاری فارس می‌گوید: چرا باید یک هزینه ثابت بابت تلفن ثابت پرداخت کنیم؟ در حالی که بسیاری از ماه‌ها هزینه استفاده از اینترنت ثابت کمتر است، من شهروند ممکن است یک ماه به اندازه 3 هزار تومان از خط تلفنم استفاده کنم و ماه دیگر 30 هزار تومان، در آن ماهی که 3 هزار تومان کارکرد خط من بوده باید ما به التفاوت آن را تا سقف حدود 20 هزار تومان پرداخت کنم که این انصاف نیست.

وی افزود: تا قبل از این مصوبه یک مبلغ ثابت تحت عنوان آبونمان از مشترکین اخذ می‌شد که معقول بود اما حالا مجبوریم بدون استفاده از خطوط تلفن ثابت ماهانه هزینه پرداخت کنیم.

کاربر دیگری با نام وحید می‌گوید ما یک واحد تجاری هستیم و بیشتر تماس‌های ما دریافتی است و ناچاریم هر ماه برای عدم قطعی خط تلفن هزینه ثابت 21800 تومان را پرداخت کنیم در حالی که مصرفمان بسیار کمتر از این رقم است. فقط در یک فقره قبض صادر شده مشاهده می‌کنید که مبلغ 19800 تومان مابه التفاوت حداقل هزینه پرداخت کرده‌ایم.

چرا تعرفه‌های تلفن ثابت افزایش یافت؟

تا قبل از توسعه و فراگیری تلفن همراه، استفاده از خطوط ثابت مهمترین ابزار ارتباط بین افراد بود، اما ظهور تلفن‌های همراه موجب شده تا کمتر از تلفن ثابت شود؛ از سوی دیگر دسترسی آسان به اطلاعات، عدم نیاز به حفظ شماره‌های تماس، چند منظوره بودن تلفن همراه و قابلیت حمل و جابجایی آن موجب شده تا خطوط ثابت تلفن از اقبال کمتری برخوردار باشند.

 عوامل ذکر شده موجب شد تا دخل و خرج شرکت مخابرات که بخش خصوصی است دیگر با هم نخواند، این شرکت اعلام کرد برای سرویس دهی بهتر ناچار است آبونمان را افزایش دهد. شرکت مخابرات مهمترین دلایل برای این افزایش تعرفه را هزینه‌ی وصل بودن مداوم هر خط تلفن ثابت، هزینه‌ی حفظ و نگهداری خطوط سالم تلفن ثابت، هزینه‌ی تعمیر و تعویض خطوط خراب تلفن ثابت، هزینه‌ی توسعه زیرساخت برای بهبود عملکرد و هزینه‌ی توسعه زیرساخت برای بهبود عملکرد را دانسته و طی نامه‌ای در سال ۱۴۰۰ از سازمان تنظیم مقررات درخواست مجوز افزایش قیمت تعرفه را داشت، پس از بررسی‌های صورت گرفته نهایتا تابستان سال ۱۴۰۱ ستاد تنظیم بازار نرخ جدید تلفن‌های ثابت را اعلام کرد.

بنا بر موافقت صورت گرفته مقرر شد، برای مشترکان تهرانی حداقل ماهی ۲۰ هزار تومان به‌عنوان هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت در نظر گرفته شده است؛ اما اگر حداقل ۴۴۴۴ دقیقه مکالمه داشته باشند، لازم نیست این هزینه را پرداخت کنند. در مراکز استان‌ها هزینه ماهانه 15 هزار تومان بوده و حداقل مکالمه نیز ۳۳۳۳ دقیقه است، این رقم در شهرستان‌‌ها ۱۰ هزارتومان بوده و میزان مکالمه نیز ۲۶۶۶ دقیقه است.

در واقع اگر از یک خط ثابت مثلا در تهران به اندازه 4444 دقیقه مکالمه اتفاق بیفتد، آن خط توانسته هزینه‌هایی که برای آن صرف شده را جبران کند. در غیراینصورت، یعنی در حالتی که مشترک بخواهد با وجود اینکه استفاده چندانی از آن ندارد، خط تلفن را نگه‌دارد باید بخشی از هزینه نگهداری را بپردازد. 

در واقع منطق مخابرات این است که اگر یک مشترک از تلفن ثابت استفاده چندانی ندارد، یا خط را آزاد کند تا در اختیار بقیه قرار بگیرد یا اینکه هزینه‌ای که بابت نگه‌داری آن وجود دارد را پرداخت کند.

مبلغ کارکرد خط، از هزینه ثابت نگه‌داری کسر می‌شود

نکته مهم اینجاست که اگر فردی به هر اندازه‌ای با تلفن ثابت خود صحبت کند، هزینه آن از هزینه ثابت نگه‌داری کسر می‌شود. یعنی مثلا اگر به اندازه 5 هزارتومان از خط ثابت خود برای تماس استفاده کرده باشد، این مبلغ از 20 هزارتومان کسر می‌شود و مابه‌التفاوت آن در قبض وارد می‌شود. مثلا در قبض  زیر میزان کارکرد خط تلفن، 49 ریال برای کارکرد شهری و 1819 ریال برای کارکرد موبایل بوده است؛ یعنی مجموعا 1868 ریال. این مبلغ از هزینه ثابت نگه‌داری خط یعنی 200هزار ریال کم شده و در قبض به‌عنوان «مابه التفاوت حداقل هزینه ماهانه» لحاظ شده که میزان آن 198132 ریال است.

مخابرات برای ارایه خدمات نیاز به منابع دارد

وزارت ارتباطات به عنوان قوه ناظر بر عملکرد شرکت مخابرات و نهاد صادر کننده پروانه شرکت مخابرات، در تمام مواردی که مشترکین متضرر شده‌اند تا پایان در کنار آنها بوده که نمونه آن کوتاهی مخابرات در توسعه شبکه فیبر نوری است تا جایی که این وزارت خانه تصمیم بر عدم تمدید پروانه مخابرات را دارد، اما در خصوص افزایش تعرفه‌های خطوط تلفن ثابت بر اساس مستندات ارائه شده توسط این شرکت آن را مناسب دانسته است.

در همین راستا هم عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که شرکت مخابرات ایران یک بخش خصوصی است و باید درآمد و هزینه‌اش همخوانی داشته باشد تا به مردم خدمات ارائه کند، تاکید می‌کند: منابع این شرکت عمدتا از طریق تلفن ثابت و اینترنت ثابت بوده و صرف توسعه شبکه می‌شود و با توجه به اینکه شبکه داخل شهری و استانی در اختیار این شرکت است برای توسعه و نوسازی آن نیاز به منابع دارد. با توجه به اینکه چندین سال تعرفه‌های این شرکت تغییر نکرده بود، افزایش تعرفه در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب و ابلاغ شد به شرط ارائه خدمات تشویقی؛ شرکت مخابرات نیز پذیرفت که در مقابل این حداقل کارکرد قبوض، بسته مکالمه‌ای ۴ هزار دقیقه با تلفن ثابت و ۵ ساعت با تلفن همراه را به مشترکین خود ارائه دهد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *