ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

شهید رفیعی‌راد (آرادان) گفت: شرکت ملی گاز ایران مجموعه پروژه‌هایی برای تثبیت و تأمین فشار گاز استان‌های شمال و شمال شرق کشور تعریف کرده است و امسال برای تکمیل حلقه شرقی و ارتباط شمال شرق و جنوب شرق کشور خط دوراهی دشتک به زاهدان به استان خراسان جنوبی متصل می‌شود.

وی افزود: همسو با این هدف، خط انتقال گاز دیزباد – تربت حیدریه هم به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده و پروژه فاز ۲ ذخیره‌سازی گاز شوریجه در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: قطعه دوم خط انتقال گاز قم – پارچین هم که تأمین گاز این ایستگاه را برعهده دارد امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نوشادی با اشاره به ویژگی‌های ایستگاه تقویت فشار گاز شهید رفیعی‌راد (آرادان) توضیح داد: این ایستگاه در استان سمنان و روی خط اصلی ۴۸  اینج شمال – شمال شرق کشور نصب شده است که ظرفیت انتقال گاز با راه‌اندازی آن روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به سمت شمال و شمال شرق افزایش می‌یابد و این ظرفیت از ۶۰ به ۷۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

به گفته وی، حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ۴۰ میلیون یورو و ۴۱۰۰ میلیارد ریال بوده و در مدت زمان ۳۰ ماه اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه ایرانی‌ترین ایستگاه تقویت فشار گاز پیش از آغاز پاییز راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد کالای پروژه آرادان از جمله کمپرسور، ظروف تحت فشار، برق و شیرآلات از سوی شرکت‌های ایرانی ساخته شده است و به زحمت می‌توان نشانی از برند خارجی اینجا پیدا کرد.

نوشادی تأکید کرد: توان کل این تأسیسات ۷۵ مگاوات بوده و برای نخستین‌ بار در کشور از سیستم کنترل ایرانی به‌عنوان پیچیده‌ترین بخش تأسیسات استفاده شده است.

وی یادآور شد: هزینه‌کرد هر تأسیسات تقویت فشار گاز  اینچنینی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو است که با ۹۰ درصد داخلی‌سازی کردن آن صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در پایان گفت: صنعت گاز هشدارهای جاسوسی زیادی در سال‌های اخیر به‌دلیل استفاده از کالا و تجهیزات خارجی دریافت کرده است، اما اکنون با بهره‌مندی از قطعات و کالاهای ایرانی و تقویت ساخت داخل سطح تهدیدها را کاهش دادیم، البته این به معنای نبود نفوذ نیست.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *