اصلاح دستور العمل ها و ضوابط شفاف سازی تسهیل گری

اصلاح دستور العمل ها و ضوابط شفاف سازی تسهیل گری

چکیده: در جهت حذف رانت، شفاف سازی حداکثری، تمرکز زدایی و تسهیل گری حداکثری، بازنگری مجموعه ای از دستورالعمل ها و ضوابط گمرکی در دستور کار قرار دارد؛ به همین منظور هر کدام از دستورالعمل ها با دریافت نظرات مشورتی همه گمرکات اجرایی، کارشناسان خبره و سازمان های نظارتی در دستور کار بازنگری قرار گرفته اند.

برای دانلود اصلاح دستور العمل ها و ضوابط شفاف سازی تسهیل گری کلیک کنید.

مزید استحضار اینکه بازنگری مستمر فرآیندهای گمرکی موجبات چابکی بیشتر سازمان در اجرای مقررات را فراهم نموده است. ذیلا به رئوس اقدامات صورت گرفته اشاره می گردد:

1- به روز رسانی و تدوین دستورالعمل دریافت تضامین

این دستورالعمل طی بخشنامه شماره 1402/23883 در مورخ پنجم فروردین ماه سال جاری به گمرکات سراسر کشور ابلاغ گردید که با گذشت حدود چهار ماه از تدوین و ابلاغ، بدلیل شفافیت و کارایی، شاهد افزایش رضایتمندی خدمت گیرندگان شده است. ویژگی شاخص دستورالعمل یاد شده، تفسیر ناپذیری و شفافیت میباشد که در نهایت منجر به وصول به موقع عایدات و درآمدهای دولت میگردد.

در این بین واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی و ضروری و همچنین فعالین اقتصادی مجاز از بیشترین سطح تسهیلات بهره مند شده اند.

2- به روز رسانی دستورالعمل فعالین اقتصادی مجاز (AEO)

اجرایی نمودن برنامه AEO در گمرک ایران که یک توصیه سازمان جهانی گمرک در جهت تسهیل گمرکی فعالان اقتصادی برای کشورهای عضو بوده که در ایران از سال 1393 آغاز گردیده است. در گذشته بررسی شرکت های متقاضی در شرایط غیر شفاف و بدون مستند سازی کامل و با نظر شخصی یک فرد صورت می گرفت. در اواخر سال 1401 بازنگری شیوه نامه مربوط پس از 8 سال به منظور متناسب سازی با وضعیت روز تجارت و ملحوظ نظر قراردادن نیازمندی ها و الزامات ملی با رویکرد تسهیل تشریفات و برخورداری شرکت های قانونمندار فعال در دست بررسی همه جانبه قرار گرفت به نحوی که علاوه بر معیارهای قانونمندی مبتنی بر ظوابط گمرکی، عملکرد شرکت ها در دیگر ابعاد تجارت همچون سوابق بانکی، بیمه ای، مالیاتی و حسابرسی های سالانه نیز مورد توجه، تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *