آریزو ۵ برقی نخستین خودروی الکتریکی کشور وارد بازار شد

آریزو ۵ برقی خودروی الکتریکی

شرکت مدیران خودرو عرضه نخستین خودروی تمام برقی خود را آغاز کرد. ام وی ام آریزو ۵e به عنوان نسخه برقی آریزو ۵ اولین خودروی سواری برقی کشور است که پلاک ملی دریافت کرده و به بازار عرضه می‌شود. قبل از این تنها چهارچرخ برقی (کوآدریسایکل) عرضه شده در ایران خودروی یوز محصول شرکت پاراکس موتورز بود که نمونه ایرانی رنو توئیزی است.


نخستین سری از تولیدات خودروی آریزو ۵ برقی به عنوان سهمیه نمایندگی تحویل نمایندگان مدیران خودرو در سراسر کشور شد. حواله این خودرو به مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به نمایندگان واگذار شده و در ادامه بایستی منتظر قیمت گذاری نجومی برای آن در بازار آزاد باشیم.


چند هفته قبل بود که شهرداری تهران قرارداد خرید تعداد زیادی از این محصول را به عنوان تاکسی شهری با مدیران خودرو امضا کرد و انتظار می‌رفت که تولیدات اولیه آریزو برقی به این قرارداد اختصاص پیدا کند اما در اقدامی غیرمنتظره این محصول با پلاک شخصی تحویل نمایندگی‌ها شده است.

چری آریزو ۵e دارای یک موتور برقی روی محور جلو

چری آریزو ۵e دارای یک موتور برقی روی محور جلو است. این مدل، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. باتوجه به قدرت مشابه مدل بنزینی و توانایی تولید گشتاور بیشتر، نسخه‌ الکتریکی سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه خواهد داشت. این خودرو با جعبه‌دنده‌ی تک سرعته تولید می‌شود.

آریزو ۵e، باتری لیتیومی ۵۳/۶ کیلووات ساعتی دارد. این خودرو با شارژ کامل، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. شارژ باتری‌های آریزو ۵e با برق شهری، حدود ۹ ساعت زمان می‌برد.

در نمای خارجی تنها تفاوت این خودرو با نمونه بنزینی به جلوپنجره آن و طراحی متفاوت رینگ‌ها برمی‌گردد. در داخل خودرو نیز با داشبورد نسل قدیم آریزو طرف هستیم که طراحی قدیمی داشته اما با بهره‌گیری از کلاستر تمام دیجیتالی، موس تعویض حالت رانندگی و ترمز پارک برقی تا حدی قابل تحمل شده است.

آریزو ۵e با باتری لیتیومی ۵۳/۶ کیلووات ساعتی

تا کنون حدود ۲۰۰ دستگاه از آریزو ۵ برقی مونتاژ شده و وارد بازار خواهد شد. در خصوص ادامه تولید این خودرو شایعات مختلفی به گوش می‌رسد و احتمال دارد روند تولید آن تا همین جا خاتمه یافته و نسخه دیگری از این خودرو تحت برند سینوگلد جانژینگ با موتور ضعیف‌تر، ظرفیت پیمایش یکسان و با داشبوردی مشابه آریزو ۵ جدید عرضه شود. سینوگلد جانژینگ یک شرکت گمنام چینی است که اخیرا به مالکیت هلدینگ چری در آمده و وظیفه تولید آریزو ۵ برقی را برعهده گرفته است.

4.7/5 - (10 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *