۷ مورد موقع رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک باید بدانید

گیربکس اتوماتیک بدون شک یکی از بزرگترین اختراعات در صنعت خودرو است. خودروهای اتوماتیک به لطف ایمنی که دارند، عصر جدیدی را برای صاحبان خودرو باز می کنند.


این نوع خودرو نه تنها مورد علاقه رانندگان حرفه ای، بلکه توسط افرادی با مهارت های اولیه رانندگی است. با این حال، آیا این بزرگترین اختراع ایمنی کامل را برای راننده خود فراهم می کند؟ متاسفانه اینطور نیست.


۷ اشتباهی که هنگام رانندگی با خودروی گیربکس اتوماتیک باید از آن اجتناب کنید

حتی اگر یک وسیله نقلیه گیربکس اتوماتیک به طرز شگفت انگیزی ایمن است، باید به هر قیمتی که شده از برخی چیزها در هنگام فرمان دادن اجتناب کنید. به لیستی از ۷ اشتباهی که می تواند به یک وسیله نقلیه آسیب جدی وارد کند نگاهی بیندازید و مالک را مجبور به پرداخت صورت حساب های بزرگ تعمیر کند.


لغزش خودرو به پایین شیب در حالت خنثی

لغزش خودرو به پایین شیب در حالت خنثی

این عادت به شما اجازه نمی دهد به ماشین شتاب دهید مگر اینکه سرعت آن را کم کنید. عرضه روغن را قطع می کند، بنابراین گیربکس روغن کاری مناسب را برای عملکرد روان دریافت نمی کند. منجر به سایش و آسیب قابل توجهی می شود.

به همین دلیل، توصیه می کنیم این عادت را کنار بگذارید زیرا هزینه های تعمیر ارزش صرفه جویی ناچیز سوخت را ندارد. امداد خودرو آقای امداد دارای اینماد و مجوز امداد خودرو است و خدمات یدک کش و خودروبر را به صورت ۲۴ ساعته در تهران و شهرستان ها ارائه می دهد.

چرخاندن موتور قبل از تعویض دنده

همه ما در نوجوانی این کار را انجام داده ایم. اما، اینقدر احمق نباشید، زیرا والدین شما این بار قبض ها را پرداخت نمی کنند! این به گیربکس شوک عظیمی وارد می کند که منجر به اصطکاک بیشتر بین اجزای داخلی می شود و باعث آسیب به قطعات موتور می شود.

تعویض دنده هنگام چرخیدن ماشین

تعویض دنده هنگام چرخیدن ماشین

این باعث می شود اجزای گیربکس شما به سرعت تغییر جهت دهند و گیربکس را با سرعتی خیره کننده فرسوده کنند . به جای آن از ترمز برای توقف خودرو استفاده کنید. برخی افراد بدون فشار دادن ترمز به داخل پارک تعویض می‌کنند که برای گیربکس نیز مضر است.

خنثی نگه داشتن در چراغ قرمز

خنثی نگه داشتن در چراغ قرمز

بسیاری از مردم این کار را برای صرفه جویی در مصرف بنزین و محافظت از پیشرانه در برابر سایش غیر ضروری انجام می دهند. در واقع، اگر با نگه داشتن گیربکس در حالت Drive، ترمز را فشار دهید، ضرر به حداقل می رسد. آسیب واقعی زمانی رخ می دهد که شما به حالت خنثی سوئیچ می کنید و از آن خارج می شوید. اگر نیاز به بنزین سیار داشتید حتما با آقای امداد تماس بگیرید.

قبل از توقف کامل ماشین، به حالت پارکینگ بروید

قبل از توقف کامل ماشین، به حالت پارکینگ بروید

تغییر به حالت پارک باعث می شود که یک پین قفل در دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار گیرد.

چرخ ها نیز به همان شفت متصل می شوند. بنابراین، وقتی آن را قفل می‌کنید و همزمان خودرو را در حال چرخش نگه می‌دارید، خطر شکستن پین قفل وجود دارد.

رانندگی سخت بدون گرم کردن موتور

این یک اشتباه بزرگ است، به خصوص در فصل زمستان. روغن غلیظ می شود و زمانی که هوا سرد است به آرامی حرکت می کند . یک دقیقه به سوخت فرصت دهید تا وارد گیربکس و تمام قطعات آن شود.

اگر دنده را تغییر دهید و از همان ابتدا با سرعت بالا رانندگی کنید، آسیب داخلی شدیدی به دنبال خواهد داشت.

پایین نگه داشتن مخزن سوخت

پایین نگه داشتن مخزن سوخت

یک ماشین اتوماتیک تا حد زیادی به فشار مایع برای کارکرد صحیح بستگی دارد. سوخت همچنین به موتور خودرو و سایر عناصر کمک می کند تا خنک و روغن کاری شوند. بنابراین، اگر به طور مداوم مخزن را کم مایع نگه دارید، خیلی سریعتر فرسوده می شوند.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند

گیربکس اتوماتیک یکی از قدرتمندترین ابزارها در صنعت خودرو است. این یک منطقه کاملاً جدید را برای مکانیک خودرو باز می کند و زندگی بسیاری از مردم را تغییر می دهد. پس چگونه کار می کند؟

مبدل گشتاور

گیربکس در محفظه زنگ به موتور متصل می شود. این بخش شامل یک مبدل برای وسایل نقلیه مجهز به گیربکس اتوماتیک است . برای درک نحوه عملکرد کل سیستم، بیایید نگاهی به مجموعه دنده های سیاره ای و مبدل های گشتاور بیندازیم.

اول از همه، صفحه انعطاف پذیر موتور شما است. این قسمت می تواند مستقیماً به مبدل متصل شود. بنابراین هنگامی که میل لنگ می چرخد، محفظه مبدل گشتاور نیز در امتداد می چرخد، که می تواند قدرت موتور را به بار محرکه متصل و قطع کند.

ه داخل مبدل گشتاور نگاه کنید، می توانید توربین، پروانه، کلاچ قفل و استاتور را ببینید. در آن قسمت‌ها، پروانه توربین را به حرکت در می‌آورد که به شفت ورودی انتقال وصل می‌شود و از طریق نیروهای ویسکوز می‌چرخد.

پس از آن، موتور پروانه ها را می چرخاند و توربین را می چرخاند و در نتیجه گشتاور را به گیربکس باز می گرداند. به همین دلیل، مبدل های گشتاور حاوی یک کلاچ قفل کننده هستند که محفظه مبدل را با توربین قفل می کند.

دنده سیاره ای

دنده سیاره ای

یکی از مهم ترین بخش های سیستم گیربکس اتوماتیک است. اکنون که صاحبان خودرو درک می کنند که چگونه گیربکس نیرو را از موتور دریافت می کند، اکنون می توانیم نحوه تعویض دنده موتور را یاد بگیریم. از آنجایی که این یک کار کاملاً پیچیده است، ما فقط راه اصلی آن را کشف خواهیم کرد.

نحوه رانندگی با خودروی گیربکس اتوماتیک

برای جلوگیری از اشتباه در رانندگی با یک ماشین دنده اتوماتیک ، ابتدا باید نحوه رانندگی با آن را بدانید. حتی اگر همه وسایل نقلیه چهار چرخ به یک شکل کار می کنند، صاحبان خودرو باید تفاوت هایی را بدانند.

کار پا

درست مانند رانندگی با هر ماشینی، باید بدانید که چگونه از پای خود استفاده کنید تا بتوانید وسیله نقلیه را در بهترین حالت خود کنترل کنید. با این حال، مدل‌های ماشین‌های اتوماتیک پدال کلاچ ندارند، فقط ترمز و گاز دارند.

با رانندگان جدید، آنها ممکن است مشکلاتی داشته باشند. اما اصول اولیه بسیار آسان است: شما فقط از پای راست خود برای کنترل هر دوی آنها استفاده می کنید، در حالی که پای چپ شما همیشه در حالت استراحت باقی می ماند.

راه اندازی ماشین

هنگام راه اندازی خودروی گیربکس اتوماتیک ، نکته ای وجود دارد که رانندگان باید به خاطر داشته باشند. وقتی موتور خاموش است، اهرم باید با حرف P باشد.

و برای روشن کردن آن، صاحبان خودرو می توانند پدال ترمز را فشار داده و از کلید برای احتراق استفاده کنند. به یاد داشته باشید که دنده ماشین را به D تغییر دهید و ترمز را رها کنید. پس از این حرکات، خودروی چهار چرخ شروع به حرکت می کند.

چرخش و تغییر سرعت

گرفتن نوبت و تغییر سرعت در هنگام رانندگی با خودروی گیربکس اتوماتیک مانند گیربکس دستی است. با چرخاندن فرمان به راست یا چپ می توانید به راحتی جهت را تغییر دهید.

در کنار آن، صاحبان خودرو می توانند ترمز و گاز را برای کاهش سرعت و افزایش سرعت به ترتیب فشار دهند.

توقفگاه خودرو

آخرین اما نه کم اهمیت، مالکان خودرو باید هنگام پارک کردن متوجه شوند.

برای انجام پارکینگ کامل هنگام استفاده از خودروی گیربکس اتوماتیک ، باید پدال ترمز را همراه با تعویض دنده به P فشار دهید. پس از آن، با استفاده از کلید احتراق موتور و چراغ های جلو را خاموش کنید.

نتیجه

ممکن است برای گیربکس‌ها این نکات بی‌معنا باشد، اما هر راننده‌ای در مکانیزم خودرو متخصص نیست. اجتناب از این شیوه ها سخت تر از تغییر برخی عادت ها نیست.

آنها عمر ماشین گیربکس اتوماتیک شما را افزایش می دهند ، شما را در جاده ایمن نگه می دارند و از هزینه های تعمیر و نگهداری ماشین شما صرفه جویی می کنند .

عاداتی که هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک باید از آنها دوری کنید را در این ویدیوی توضیح مهندسی بررسی کنید!

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *